Przyrodniczo w naszej szkole, czyli biol-chem pod lupą

Zapraszam do wirtualnego spaceru i obejrzenia efektów naszych prac podczas lekcji przyrodniczych i nie tylko…

  Paulina Zimak-Piekarczyk

„Najpiękniejszą rzeczą, jakiej możemy doświadczyć jest oczarowanie tajemnicą. Jest to uczucie, które stoi u kolebki prawdziwej sztuki i prawdziwej nauki. Ten, kto go nie zna i nie potrafi się dziwić, nie potrafi doznawać zachwytu, jest martwy, niczym zdmuchnięta świeczka”
Albert Einstein


Nauka chemii nie zna granic

Najmłodsi poznają substancje w naszym otoczeniu – te proste i złożone..Obserwują reakcje chemiczne…Rozwijają manualność i precyzję oraz dbałość o porządek 
PS. Robocik-wilczek odpoczywa, ale nie martwcie się…wróci za kilka lekcji 

 


Świat pod mikroskopem 

Czy wiesz jak wyglądają komórki i tkanki cebuli, ogórka, pomidora czy dyni i wielu innych obiektów? Zapraszamy do obejrzenia efektów naszej pracy .. 3 LO

 


CYTOLOGIA

Etap I LO: Poznajemy budowę, właściwości i funkcje organelli komórkowych: ściana i błony biologiczne. Trudne pojęcia i procesy wizualizujemy.. 


DoŚwIaDcZeNia  – Sacharydy

Wykrywamy skrobię i glukozę…Projektujemy doświadczenia i poznajemy metodykę badawczą w praktyce..


Nauka może być ciekawa…SKóRa

Poznajemy budowę i funkcje skóry..Uczymy się przez modelowanie, rozwijamy manualność i bawimy się 


Kreatywnie notujemy 🙂

czyli jak pracuje, zapamiętuje i uczy się nasz mózg …oraz uczymy się współpracując, dyskutując i planując wspólnie..


Komórkowy świat..

Podczas ostatnich lekcji omawialiśmy budowę komórki, ich typy oraz funkcjonowanie. Przyszła pora na projekty i prezentacje uczniów…


Robotyka.. Zajęcia przyrodniczo-techniczne z uczniami 1 SP

Przygotowujemy się do tworzenia Robota-Wilka bo żyrafka mniej nam się podobała..a później małymi krokami do programowania naszego robocika Uczniowie SP podczas zajęć technicznych cz.2 – Wspólnie zadecydowaliśmy i budujemy wilka  auuuuuuu 


Lekcja genetyki w 1LO

kreatywność i praktyka też są bardzo cenne  Przedstawiamy efekty naszej pracy..


MOLEKULARNE nożyczki ✂️⛓️
Maturzyści też mogą się bawić 

Klasa 3 LO poznawała podczas dzisiejszej lekcji biologii mechanizm działania enzymów restrykcyjnych na sekwencjach DNA..Ważnych enzymów stosowanych w inżynierii genetycznej, ale również występujących w układach naturalnych u bakterii..


Łączymy biologię z WFem

Po podziwianiu przyrody, torebek maku, pysznych lodach porzeczkowych pora na WF w parku.. Niektórzy się zmęczyli


Doświadczenie – KoŚcI

Na zadanie domowe mieliśmy wykonać doświadczenie. Badaliśmy właściwości kości (najczęściej kurczaka) poddane działaniu octu spożywczego bądź temperatury. Wykonaliśmy zdjęcia i omówiliśmy doświadczenie podczas lekcji. Poznaliśmy budowę kości (nasady, trzony) oraz dowiedzieliśmy się na temat szpiku kostnego, który widzieliśmy po przełamaniu kości. Oto nasze wyniki…


WYNIKI KONKURSU FOTOGRAFICZNEGO z okazji Dnia Ziemi.

Wszystkim uczestnikom dziękujemy za zgłoszone prace, a najlepszym gratulujemy ciekawych ujęć


Dzień Dziecka już za nami, jak i wycieczka do TPNu, ale…

podczas lekcji klasa 1LO podsumowywała wyprawę. Ci co nie byli (niech żałują) douczali się w klasie, zamiast w pięknym otoczeniu tatrzańskiej przyrody  Tematyka idealnie wpasowała się w realizowane właśnie zagadnienia związane z ochroną przyrody. Korzystaliśmy z publikacji naukowych, @, własnej wiedzy wspólnie dyskutując. Zapraszamy do obejrzenia galerii prac. Wymagają one jeszcze ukończenia i weryfikacji przez pozostałych uczestników wycieczki. Mamy jeszcze wiele innych plansz. Zapraszamy wszystkich chętnych do nauki, dokończenia prac oraz sprawdzenia czy wszystko dobrze wpisali uczniowie 1LO w naszej galerii


Podsumowanie nauki – Sposoby dziedziczenia cech..

Tworzenie map cz.1  Fenotyp (cechy) organizmów podlegają różnym mechanizm dziedziczenia. Dzisiejsza lekcja stanowiła uporządkowanie i zestawienie różnych wariantów w celu spojrzenia na temat globalnie. Etapy pracy: 1. Utworzenie karteczek z hasłami 2. Stworzenie relacji i zakresów pojęć między nimi 3. Poszukanie przykładów w przyrodzie danego typu dziedziczenia 4. Na następnej lekcji dopasowywanie z rozsypanki typów zadań – krzyżówek do rozwiązywania  Praca w grupie znowu nam się bardzo udała i przyniosła wymierne efekty…Oczywiście kompromisy musiały być co i jak przedstawić  Dziękuję, za mam nadzieję, że wg Was też, ciekawą lekcję..

Wkradła się literówka ALLELE…poprawimy w poniedziałek
Można jeszcze dorysować strzałkę – Kto ma pomysł gdzie i czemu? Czekam w poniedziałek na odpowiedzi.. – Nagroda


GŁOSOWANIE W KONKURSIE
Zapraszamy do oddania głosu w Konkursie Fotograficznym z okazji Dnia Ziemi

https://docs.google.com/…/1FAIpQLSeUXNmYsW-6udI_B…/viewform…


Z Archiwum X – Chromosomowy świat: Raport Kasi

Podczas ostatniej lekcji biologii przedstawiałam informacje dotyczące różnic w liczbie chromosomów u różnych gatunków. Prezentacja przygotowana przeze mnie miała na celu ukazanie braku zależności między liczbą chromosomów, a cechami takimi, jak np. inteligencja, wygląd, wielkość organizmu, itd. Dzięki tabelom oraz osiom, które przygotowałam klasa bez problemu zauważyła i zrozumiała poruszaną przeze mnie problematykę. Rozpoczęła się dyskusja o tym, że przecież krab nie jest bardziej rozwinięty od człowieka, a jednak ma więcej chromosomów – co idealnie zobrazowało sens mojej pracy…


Akcja Ssaki

Na ostatnich lekcjach uczniowie zostali specjalistami od ssaków (torbaczy, stekowców i łożyskowców) współcześnie żyjących oraz wymarłych. Ćwiczyliśmy i rozwijaliśmy umiejętność autoprezentacji oraz badaliśmy i porównywaliśmy uzębienie drapieżnika i roślinożercy


Ile lat ma otaczająca nas przyroda?

DATOWANIE w przyrodzie..
Licząc słoje na przekroju poprzecznym drzewa możemy określić jego wiek, podobnie jak kolejne warstwy łusek u ryb. Pomocne mogą być również ziarna pyłków roślin lub zarodniki grzybów, a także cząsteczki aminokwasów w np. białku fibroinie obecnej w pajęczynie.


K O N K U R S

Drodzy uczniowie,
w związku z Waszymi pytaniami ogłaszam Konkurs – Przyroda w obiektywie. Prace (zdjęcia max. 3 lub film do 1 minuty) możecie przesłać na mojego maila do dnia 28.05.2017r. – szczegóły przesłałam Wam w Librusie. Zachęcam do udziału


Uczniowie & Plickersy

– sprawdzanie postępów w nauce może być całkiem przyjemne, jeśli zostanie potraktowane jako zabawa oraz ranking najlepszych quizowiczów  W ostatnim czasie, podczas lekcji biologii testujemy ciekawą aplikację…o innych napiszemy wkrótce..


Analiza SWOT

Biotechnologia w życiu człowieka
i funkcjonowaniu przyrody – zajęcia warsztatowe – praca w grupie – licealiści w akcji


WAKACYJNE TEMATY  a w Zakopanem śnieg, grad i zimno…

Mimo, że do wakacji zostało jeszcze trochę czasu tematyka realizowana z klasą 1G zachęca do planów wakacyjnych. Ostatnio poznawaliśmy i porównywaliśmy owady z owadnika wykonanego przez naszą Panią. Podziwialiśmy również muszle naszych rodzimych małży bałtyckich. Podczas dzisiejszej lekcji wykonaliśmy MODEL RYBY stosując nitki, papier kolorowy, folię bąbelkową naśladującą pęcherz pławny. Ruchoma szyba dygestorium posłużyła nam jako wzorzec wynurzania i zanurzania (gdy naciskaliśmy bąbelki pokazywało to pozbycie powietrza i zanurzanie ryby)…ciąg dalszy nastąpi


SŁAWY PRZYRODNICZEGO ŚWIATA NAUKI

Poniżej przedstawiamy od kuchni jak powstawał nasz projekt realizowany podczas lekcji przyrody z Kasią i Pauliną. Dziękuję dziewczyny za SUPER współpracę. Efekty można podziwiać w szkole i na fb. Jeśli ktoś jest chętny to może pomoże nam zakodować informacje typu kody QR i stworzymy interaktywną wystawę??? Pozdrawiam

galeria-slaw-przyrodniczych


BIOMY KULI ZIEMSKIEJ – BIORÓŻNORODNOŚĆ

Podczas dzisiejszej lekcji finalizowaliśmy efekty naszej współpracy blended learningowej (B-learning) tj. pracy elektronicznej nad charakterystyką biomów (każdy miał do przygotowania opisy 2-3 biomów, ich prezentację i dyskusję) z wykonaniem wspólnej mapy podczas lekcji w klasie. Praca zespołowa przyniosła dobre efekty, miłą atmosferę, a przede wszystkim konstruktywne pomysły np. kolorowe łączniki opisu z miejscem na Ziemi i legendą – pomysł męskiej części klasy  Nitki wełny mieliśmy od babci Pani Pauliny Zachęcamy do obejrzenia zdjęć, a w szkole gazetki!


Anatomia w ujęciu RTG…

Z dedykacją dla moich uczniów
Podczas dzisiejszej lekcji z klasą 2G poznawaliśmy układ wydalniczy człowieka, w tym budowę anatomiczną nerek, ich położenie in vivo. Poruszyliśmy też wiele, innych ciekawych zagadnień związanych z naszą fizjologią… Omawiane przez nas struktury odszukiwaliśmy następnie na zdjęciach rentgenowskich. Nasze dygestorium świetnie zdało egzamin do analiz tego typu zdjęć. Mam nadzieję, że lekcja podobała się  


AKCJA – OSMOZA i TRANSPIRACJA

Na lekcjach przyrody klasa 3LO przygotowała szereg projektów związanych ze zjawiskiem osmozy w przyrodzie.

Pierwszym etapem było wykonanie replik skórki (epidermy) dolnej i górnej z liści różnych gatunków roślin m.in. aloesu, palmy, pelargonii i żyworódki. W tym celu zastosowaliśmy bezbarwny lakier do paznokci, którym pomalowaliśmy skórkę liścia od strony górnej i dolnej. Materiał roślinny umieściliśmy na szkiełkach podstawowych. Po wyschnięciu lakieru, przystąpiliśmy do ściągania warstwy lakieru. Gotowy preparat obserwowaliśmy pod mikroskopem przy powiększeniu 4x i 10x, wykonując dokumentację fotograficzną. Na jej podstawie zaobserwowaliśmy większą liczbę aparatów szparkowych od strony dolnej liścia, co chroni przed nadmiernym parowaniem wody z rośliny.

Następnie przeprowadziliśmy doświadczenia przy użyciu ogórka i marchewki. Polegało ono na wydrążeniu jednakowych otworów w dwóch  marchewkach, do jednego wsypaliśmy łyżeczkę soli kuchennej, a do drugiego łyżeczkę cukru spożywczego. Pokrojone plastry ogórka posypaliśmy jednakową ilością soli i cukru. Po pewnym czasie zaobserwowaliśmy wypływ wody z tkanek marchewki i ogórka, co świadczy, że substancje te mają właściwości osmotyczne. Po tygodniu woda wyparowała z roślin, a sól wykrystalizowała.

Podsumowaniem naszej pracy było stworzenie plakatu, mającego pokazać, że proces osmozy występuje również w świecie zwierząt, np. u ryb. Plakat przedstawia ryby słodkowodne i słonowodne z uwzględnieniem ilości soli mineralnych w otoczeniu i w ich tkankach. Ze względu na proces osmozy ryby musiały wykształcić szereg mechanizmów regulujących gospodarkę wodno-mineralną.

Temat jest ważny również w aspekcie naszego zdrowia, bowiem do prawidłowego funkcjonowania organizmu konieczna jest właściwa osmotyczność naszych komórek.

tekst i zdjęcia: Paulina Kuchta-Leśniak, Katarzyna Pilarska i Paulina Zimak-Piekarczyk


PROJEKT Dzień owocowy – ABC Zdrowia 🙂

Każdy uczeń miał przynieść owoce i powiedzieć o nich kilka słów, zrobić prezentację lub napisać wypracowanie. Pokazać na jakich roślinach rosną oraz gdzie występują naturalnie na kuli ziemskiej.


Śliwa – rodzaj krzewów i drzew z rodziny różowatych. Występuje w strefie umiarkowanej. Odmiany uprawne i ozdobne rozpowszechnione są na całym świecie. Do rodzaju tego należą gatunki określane zwyczajowymi nazwami jako: brzoskwinia, czeremcha, czereśnia, laurowiśnia, morela, wiśnia.
Zastosowanie:
-sztuka kulinarna: śliwki zawierają ok. 8% cukru, 1,2% kwasów organicznych, sole mineralne, witaminy A, B1 i C. Można z nich zrobić smaczne desery, przetwory (susze, dżemy, powidła, marynaty) oraz nalewki.
-roślina lecznicza: śliwki mają właściwości lecznicze (przeczyszczające).

PREZENTACJA Egzotyczne owoce Anna Kozachenko

Opracowanie: Julia Stoch , klasa I gimnazjum
oraz Paulina Zimak-Piekarczyk

Ratujemy szkolną żyworódkę i zwiększamy jej populację przez rozmnażanie wegetatywne 🙂

Żyworódka pierzasta to roślina z rodziny gruboszowatych, która pochodzi z Madagaskaru. Obecnie rośnie m.in. w Azji, Australii i Ameryce Środkowej. W Polsce jest uprawiana jako roślina doniczkowa. Żyworódka ma szersze zastosowanie lecznicze niż aloes, a dzięki zawartości mikro i makroelementów wykazuje właściwości regenerujące, przeciwzapalne i immunostymulujące. Stosując okłady z liści żyworódki wyleczymy choroby dróg oddechowych, złagodzimy bóle reumatyczne, a także pozbędziemy się trądziku.

Opracowanie: Julia Stoch, klasa IG

Fot. Jakub Michna

 


Poznajemy iglaki

Dnia 18.01. klasa pierwsza gimnazjum w ramach lekcji biologii wzięła udział w zajęciach praktycznych. Tematem tych zajęć były Drzewa iglaste. Celem lekcji było nauczenie się rozpoznawania danych gatunków drzew. Każdy z uczniów miał przynieść gałązki wybranych drzew. Uczniowie skupili się na sośnie zwyczajnej i limbie (pod ochroną), świerku pospolitym, modrzewiu europejskim i jodle pospolitej. Zadaniem uczniów było szczegółowo scharakteryzować igły i szyszki każdego z drzew. Aby ułatwić uczniom zapamiętywanie ich wyglądu w zeszycie przyklejali gałązki, a następnie je podpisywali. Podczas lekcji wspólnie wyjaśniliśmy skąd pochodzi żółty pyłek obecny na samochodach, parapetach i ulicach na wiosnę,a także poznaliśmy drzewa iglaste pod ochroną.  W galerii umieszczone zostały zdjęcia z wiosenno-letniej pory, gdyż widać przyrosty jasnozielonych igieł i żółtawo-brunatne szyszki męskie. Zajęcia powtórzymy na wiosnę by sprawdzić jak przyroda zmienia się.


Ars, czyli jak dbać o miłość – program profilaktyczny

W naszej szkole kontynuowany jest program profilaktyczny w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych w ramach współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczna w Zakopanem. Obejmuje on szkolenie z panelu – Edukacja zdrowotna, jako skuteczne narzędzie w profilaktyce uzależnień – Projekt KIK/68 w ramach Szwajcarskiego Programu Współpracy. Program został zrealizowany  w 1 klasie liceum. Zapraszamy do zapoznania się z naszą szkolną gazetką i materiałami przekazanymi podczas lekcji.


Świat pantofelków podglądany pod mikroskopem

Podczas jednej z lekcji biologii, realizując temat Królestwo Protistów – poznawaliśmy pantofelki. Uczennica klasy 1g Angelika przyniosła na lekcję siano, wodę z rzeki i duży słoik. Umieściliśmy siano w nim, zalaliśmy wodą, przykryliśmy gazą i postawiliśmy na 2 tygodnie w ciepłym miejscu – o to efekty naszej, a właściwie przyrody pracy 🙂


Lekcja immunologii – licealiści zgłębiają tajemnice ludzkiej odporności


ABC Naukowca – doświadczenie cz.1


Architekci komórkowi tworzą…

Na zadanie domowe uczniowie klasy 1g mieli stworzyć model dowolnej komórki. Prace wykonane zostały starannie i pomysłowo z najróżniejszych materiałów. Każdy z uczniów prezentował na forum klasy jak i z czego  wykonał model, uczniowie zgadywali jakiej komórki to model: zwierzęcej, roślinnej, grzybowej, bakteryjnej czy protistowej.


Zajęcia terenowe

Przed rozpoczęciem wakacji uczniowie klasy drugiej liceum udali się na zajęcia terenowe po zakopiańskich okolicach. Rozpoznawaliśmy i obserwowaliśmy przedstawicieli fauny i flory naszych terenów, wykonując dokumentację fotograficzną. Podziwialiśmy piękne rośliny w tym storczyki, paprocie, skrzypy, mchy. Analizowaliśmy skład porostów nadrzewnych i roślin nagonasiennych oraz wód okolicznych potoków, a w nich chruściki i nartniki.

 


ARS, czyli jak dbać o miłość? 

ARS

W naszej szkole realizowany jest program profilaktyczny w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych w ramach współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczna w Zakopanem. Obejmuje on szkolenie z panelu – Edukacja zdrowotna, jako skuteczne narzędzie w profilaktyce uzależnień – Projekt KIK/68 w ramach Szwajcarskiego Programu Współpracy.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą szkolną gazetką oraz informacjami na stronie: http://zdrowiewciazy.pl/index.php/program
-edukacyjny-ars
 Więcej informacji zostanie przekazanych podczas lekcji.

ARS 2


Lekcje uczniowskie – GaDY, PTaKI, SSaKI

Podczas lekcji biologii licealiści zamienili się w specjalistów od gadów, ptaków i ssaków. Przygotowali swoje wystąpienia, zabrali nas w teren wokół szkoły by prowadzić obserwacje ptaków terenów miejskich, przynieśli zbiory piór różnych gatunków ptaków itp. Analizowaliśmy i porównywaliśmy budowę czaszki i uzębienia ssaka roślinożernego i drapieżnego i wiele więcej..


DZIEŃ ZIEMI – Hasła przyrodnicze naszych uczniów

ziemia

Z okazji obchodów Dnia Ziemi nasi uczniowie włączyli się do akcji. Poniżej pod linkiem prezentujemy PODSUMOWANIE NASZYCH DZIAŁAŃ INTERNETOWYCH –  Dzien Ziemi 


 Wykłady uczniowskie
– Choroby genetyczne – czym są

Podczas lekcji biologii uczniowie 3 klasy gimnazjum mieli za zadanie przygotować się i przeprowadzić krótkie wykłady dotyczące chorób genetycznych człowieka. Każdy z uczniów przygotował prezentację multimedialną wyjaśniającą mechanizm dziedziczenia danej choroby, częstość urodzeń z daną chorobą, jej charakterystyczne objawy i skutki, fundacje pomagające osobom chorym. Uczniowie omawiali możliwe sposoby diagnostyki prenatalnej (przedurodzeniowej) stosowane w celu wykrycia danej choroby.  Poznaliśmy wiele chorób, w tym: mukowiscydozę, albinizm, hemofilię, daltonizm i różne zespoły np. Downa.


LINK do karty pracy: TABELKA CHOROBY GENETYCZNE


DSC04237DEKALOG PRZYRODNICZY – Stwórzmy go RAZEM!

Zbliża się Dzień Ziemi. Obchodzimy go 12 kwietnia. Pomóż nam opisać działania, jakie każdy z nas powinien podejmować by żyć w zdrowym, czystym i ładnym świecie.

Kliknij na poniższy link – włącz się do akcji 🙂
https://docs.google.com/forms/d/1Cnyd1ApuhgF7if7JubKXYxJUwl56H3DUuNosuZj-25Q/viewform


 Dzień dla zdrowia – 9 marca…

…mimo, że obchodzony oficjalnie 9 marca 2016r. to w naszej szkole podczas lekcji biologii regularnie omawiamy, dyskutujemy na tematy związane z naszym zdrowiem. W momencie kiedy rozpoczynamy cykl lekcji – Człowiek – budowa i fizjologia, zaczynamy naszą podróż związaną z poznaniem budowy i fizjologii naszego organizmu oraz poznaniem zasad higieny, profilaktyki i chorób które nas spotykają lub mogą spotkać. Na ostatniej lekcji omawialiśmy budowę i funkcje układu immunologicznego, wyjaśnialiśmy czym jest odporność i jakie są jej typy. Mówiliśmy też o krwotokach, mechanizmie krzepnięcia krwi – tworząc plastyczny model ilustrujący ten proces. Ponadto każdy z uczniów wyjaśniał czym jest hemofilia, jak tamować krwotoki, jak odróżnić krwotok tętniczy od żylnego, jakie badania morfologiczne wykonać by określić ogólny stan naszego zdrowia. Obecnie pracujemy nad projektem – 3D Gry planszowe – Zdrowie człowieka. Efekty naszej pracy zaprezentujemy niebawem…

DSC_1935DSC_1936


 Ciało człowieka – modelowanie – etap I

W ramach ostatnich  lekcji biologii klasa druga gimnazjum pracowała wspólnie tworząc modele krwinek dla danej grupy krwi. Wyjaśnialiśmy skąd pochodzą określenia grupa krwi A, B, AB i O – doklejając odpowiednie plastelinowe antygeny do powierzchni komórek. Tłumaczyliśmy co oznacza określenie Rh+  i Rh -. Nasze modelowe osocze krwi uzupełnialiśmy odpowiednimi przeciwciałami. Wyjaśnialiśmy, jak należy przeprowadzić prawidłowo transfuzję krwi – komu jaką krew można przetoczyć – aby zapobiec aglutynacji krwinek i możliwemu konfliktowi serologicznemu. Trudne pojęcia i procesy przedstawiliśmy w łatwy sposób, bawiąc się, a jednocześnie ucząc. Poniżej kilka zdjęć z naszych prac. Nasze modele krwinkowe przydadzą się podczas kolejnych lekcji – o czym będziemy pisać…


 Sukces Szymona Górnisiewicza
w Olimpiadzie Biologicznej

Dnia 23 stycznia 2016 r. w auli Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego odbyło się uroczyste wręczenie dyplomów  uczestnikom wyróżnionych prac badawczych w XLV Olimpiadzie Biologicznej. Wśród 11 wyróżnionych uczniów z Małopolski znalazł się uczeń naszej szkoły – Szymon Górnisiewicz, którego praca uzyskała bardzo dobre recenzje. Tego samego dnia miały miejsce również zawody okręgowe, w których Szymon zajął  wysokie miejsce. Opiekunem naukowym Szymona była P. Paulina Zimak-Piekarczyk.


 Badanie właściwości gleby w ramach realizacji projektu w 1LO – chem

gleba @

Podczas ostatniej lekcji projekt swój prezentowała Julka. Dotyczył on Gleb. Zagadnienia, które zostały omówione zamieszczamy poniżej:

  1. Gleba – czym jest, jak powstaje i jakie posiada warstwy – rysunek
  2. skład chemiczny gleb
  3. czym są właściwości sorpcyjne gleby? – doświadczenie
  4. odczyn gleby jaki może być jak go zbadać? – doświadczenie
  5. jakie są naturalne wskaźniki odczynu (pH) gleby?
  6. na jakich glebach jakie owoce i warzywa “lubią” rosnąć?
  7. nawożenie gleb – nawozy naturalne a sztuczne – przykłady
  8. zanieczyszczenia gleb i ich degradacja – jakie czynniki mogą  je powodować i  jak je usuwać?
  9. na czym polega rekultywacja gleb?

gleba kolaz

Wykonywaliśmy też doświadczenia:

1. Przefiltrowaliśmy glebę zalewając ją wodą destylowaną w rozdzielaczu
2. Zbadaliśmy właściwości sorpcyjne gleby po dodaniu do niej atramentu
3. Do przesączu dodaliśmy AgNO3 w celu sprawdzenia obecności anionów chlorkowych w naszej glebie
4. Zbadaliśmy odczyn gleby 🙂

Prezentacja Julki: https://prezi.com/ejtijhlip9jk/untitled-prezi/

Opracowanie: Paulina Zimak-Piekarczyk; fot. Damian Gut, Dawid Wyrzykowski


Chemia pokazowo-doświadczalna w 1LO – skały i minerały

Na ostatnich lekcjach chemii mieliśmy przyjemność wysłuchania prezentacji Jaśka i Mateusza na temat skał, minerałów oraz surowców mineralnych. Analizowaliśmy top 10 pierwiastków naszej litosfery pod względem największej zawartości procentowej. Oglądaliśmy skały wapienne, gipsowe oraz krzemionkowe. Wykonywaliśmy doświadczenie pozwalające rozpoznać skały wapienne od innych przy użyciu roztworów kwasów i wody wapiennej. Dyskutowaliśmy o zjawiskach krasowych w przyrodzie – plakat przygotowali Kasia i Jasiek, a prezentację Dawid oraz mówiliśmy o słynnej Dolinie Krzemowej. Mateusz wprowadził nas w świat chemiczno-budowlany mówiąc nam czym jest wapno palone, gaszone, gips, cement oraz beton. Omówił czym jest szkło i jakie są jego rodzaje. Wyjaśnił też jak tworzy się zaprawę murarską.

Opinie uczniów: Uważam, że była to bardzo interesująca lekcja.

Opracowanie: Paulina Zimak-Piekarczyk; Weronika Mateja; Damian Gut; Dawid Wyrzykowski

Film 1:

Światowy Dzień Cukrzycy był  obchodzony w naszej szkole 25.11. Podczas tego dnia uczeń Jan Żygadło razem z Panią Pauliną Zimak-Piekarczyk przedstawili gimnazjalistom i licealistom naszej szkoły najważniejsze informacje dotyczące cukrzycy, jej przyczyn, skutków i typów. Regulacja poziomu glukozy we krwi u zdrowego człowieka oraz poszczególne typy cukrzycy zostały wyjaśnione za pomocą animacji komputerowych wykonanych w ramach współpracy e-learningowej uczeń-nauczyciel. Na spotkanie został również zaproszony lekarz – Pan Stanisław Żygadło, który jako specjalista tłumaczył młodzieży, jak ważny jest styl życia i prawidłowe żywienie w aspekcie zdrowia teraz i w przyszłości.

Mamy nadzieję, że nasz krótki wykład i rozmowa podobały się uczniom szkoły i przyczyniły się do poszerzenia wiadomości dotyczących cukrzycy.

Poniżej zamieszczamy animacje z Dnia Cukrzycy: 

Cukrzyca animacje opracowane przez Jana Żygadło w ramach współpracy e-learningowej z P. Pauliną Zimak-Piekarczyk

Zdrowy styl życia, czyli nasi specjaliści od układu pokarmowego w akcji


DSC_1809

W poniedziałek, 16 listopada, na lekcji biologii odbyły się pokazy ulotek wykonanych przez uczniów. Tematem była HIGIENA I CHOROBY PRZEWODU POKARMOWEGO. W każdej ulotce znalazły się informacje o prawidłowym odżywianiu, o diecie wegetariańskiej i o chorobach układu pokarmowego. Każdy projekt różnił się od poprzedniego, jedne były bardziej kolorowe, drugie mniej. Lekcja bardzo się nam spodobała. Oby więcej tego typu zajęć!

Ulotki zostały rozwieszone na tablicy przyrodniczej na korytarzu szkolnym, aby każdy mógł na spokojnie je przeczytać i dowiedzieć się na tematy związane z własnym zdrowiem.

Polecamy przeczytanie!

 Genetyczne modele 


Uczniowie klasy 3G podczas lekcji biologii prezentowali swoje modele cząsteczek DNA i RNA. Wszystkie modele były bardzo ciekawe. Uczniowie wykonali je z żelek, kukurydzy lub modeliny. Na uwagę zasługuje precyzja wykonania, kreatywność i poprawność merytoryczna projektów. Uczniowie w ten sposób utrwalali pojęcia dotyczące elementów budujących cząsteczki kwasów nukleinowych oraz tłumaczyli na czym polega reguła komplementarności. Na koniec wszyscy zajadaliśmy się smakowitymi „żelkowymi zasadami azotowymi” .